Företagets reception är det första som möter besökaren och just därför är det viktigt att inreda receptionen på ett tilltalande sätt. En härlig atmosfär i receptionen ger besökaren ett bra första intryck och kan ha stor betydelse för kommande samarbeten. Receptionen ska spegla företagets verksamhet och inredas med noggrant utvalda färger, möbler, belysning och reklammaterial.
Tänk också på att receptionen är en arbetsplats för företagets medarbetare. Hos många företag fungerar den som en informell mötespunkt. Den ska därför vara användbar, tillgänglig och anpassningsbar för både anställda och besökare.
Snygg och funktionell reception
För att få till en reception som fungerar för både företagets medarbetare och för besökare är det många faktorer som ska stämma. En enkel men mycket smart inredningsdetalj är möbler där du kan placera till exempel tidningar, visitkort, broschyrer och annat material som du gärna vill att besökaren ska se och ta med sig när de lämnar receptionen. Hos Skyltab finns många olika typer av broschyrställ till låga priser som du enkelt beställer online. Skyltställen passar perfekt i foajéer men kan också placeras i sammanträdesrum och på arbetsrum eller tas med till mässor och event. Skyltställen finns i många olika modeller, till exempel som väggställ, golvsnurror och broschyrhållare.
Skapa en reception med hög trivselfaktor
Att besökaren enkelt och smidigt ska kunna få med sig bra information är alltså en viktig aspekt vid inredning av en reception. Du ska också se till att välja färger och möbler som passar lokalen. Bemannas receptionen bör det finnas en ergonomisk arbetsplats för receptionisten. För besökaren ska det finnas en trevlig sittplats där tid kan spenderas innan mötet börjar. Det kan vara bra att inreda med mattor. Dels för att få till en inbjudande känsla, dels för att dämpa ljudnivån i rummet. Glöm inte bort belysning. En reception behöver en god allmänbelysning, men också riktad belysning och gärna även stämningsbelysning. Till sist ska du också få till det där lilla extra som skapar trivsel. Det kan till exempel vara några stora gröna växter runt sittgruppen, färska blommor på receptionsdisken eller konst på väggarna. Som en extra service till besökarna kan det vara smart att ordna laddningsstation för mobiltelefoner och datorer.